Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 35: Poros

Maandag 16 mei 2022

Poros

Poros is een eiland in de Golf van Egina, met een oppervlakte van 30 km2 en 4.000 inwoners. Het is een van de Saronische Eilanden. Er is een regelmatige veerbootverbinding met Piraeus en daardoor wordt het tijdens weekends en vrije dagen druk bezocht door bewoners van Athene en omgeving.
Het eiland kreeg zijn huidige naam van de slechts 250 tot 400 m smalle zeestraat die het van het vasteland  scheidt; de zee is zo smal dat men de mensen aan de overkant zou kunnen herkennen. Om de paar minuten kan men vanut de gelijknamige stad Poros met kleine bootjes de oversteek naar het tegenoverliggende Galatas (op de Peloponnesos) maken; daar kwam ik dus gisteren vandaan.

Eigenlijk bestaat Poros uit twee eilanden, die met elkaar verbonden raakten via een smalle landtong: het (pijn)bosrijke Kalavria en het kleine, in oorsprong vulkanische Spheria, dat nu bijna helemaal is volgebouwd met de kleurrijke huizen van het hoofdplaatsje Poros-stad. De haven ligt vol met jachten in alle soorten en maten. Er is zelfs een Russian Navy Yard, maar daar is het niet druk…

Mijn hotel bevindt zich daar ongeveer 1,5 km vandaan, in het badplaatsje Askeli. Dankzij laagseizoen en fijne marktwerking, heb ik voor een bodemprijs een geweldig hotel kunnen boeken, direct aan het strand, kamer met zeezicht. Ik zou het niet bepaald ‘trendy’ willen noemen, maar het is van alle gemakken voorzien waaronder zwembad, gym en prive-strand met ligbedjes. Dus alles wat uw vermoeide reiziger nodig heeft !

Er hebben wel wat merkwaardige gasten ingecheckt. Zo loopt er een Engelse praatgrage oudere vrouw rond. Blijkbaar zit ze al jaren in het hotel. Ze heeft paars haar en doet mij sterk denken aan Mrs Slocombe uit de onvergetelijke BBC serie Are You Being Served. Nou ja, beter zij achter mij aan dan haar collega Mr Humphries…😜. NB Als dit je niets zegt, dan ben je waarschijnlijk jonger dan 50….