Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 34: Epidavros - Poros

Zondag 15 mei 2022

KM 35/1.502 - HM 469/18.786

The Final Countdown


Het is aftellen naar de finish vandaag. De dag begint gelijk met straf omdat ik gisteren tot zeeniveau ben afgedaald. Er is maar 1 weg terug en die is omhoog. Maar ik ontdek een sluipweggetje, dat ik tegen beter weten in, toch maar neem. Het resultaat is dat ik op een lang loodrecht loeisteil pad stuit, waar ik de fiets omhoog moet duwen en ook op moet passen dat ik niet uitglij. Met een hartslag van 200 en hevig zwetend kom ik boven, waar de eigenaar van het perceel mij op staat te wachten. Ik ben op private property en moet terug. Na een aanblik op mijn deplorabele staat, krijgt hij blijkbaar medelijden en mag ik door een geheim achterdeurtje verder.

De rest van de route gaat nog wel op en neer, maar is redelijk makkelijk (behalve een 10% klimmetje). Wel is het gruwelijk heet, tegen de 30 graden. Zonder problemen bereik ik het plaatsje Galatas, waar ik de veerboot naar het eiland Poros neem. Hier eindigt na 27 fietsdagen, 1.502 km en 18.786 hoogtemeters mijn fietstocht. Hiermee heb ik virtueel de grens met Oekraine bereikt, het doel van mijn reis.

Ik kan terugkijken op een geweldige tocht door een prachtig land, met af en toe lastige dagen door het vele klimmen. Dankbaar ben ik dat ik zonder fiets-issues (zelfs geen lekke band) en geen grote fysieke problemen (alleen een licht protesterende rechter-knie) de finish heb gehaald.

Ook de opbrengst van mijn sponsortocht stemt tot dankbaarheid, namelijk EUR 2.235, bijeengebracht door 45 sponsors, waarvoor ik iedereen zeer erkentelijk ben. Het geld komt heel goed terecht bij War Child Oekraine ! Er fietsen nog zo’n 300 andere wielrenners voor dit mooie doel, dus de opbrengst wordt vast fraai.

Ik blijf nog een paar dagen op Poros en zal mijn trouwe lezers blijven vervelen met mijn onzin-verhaaltjes….