Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 31: Leonidio - Nafplion

Donderdag 12 mei 2022

KM 83/1.410 - HM 949/17.454

Als Het Golft

De weg wordt beschreven als een licht golvende kustweg. Maar in Griekenland geldt: als het golft, dan golft het goed. De route volgt vanaf Leonidio de enige kustweg om de Golf van Argos. Deze weg gaat op en neer, waardoor het fietsen meer energie kost dan vooraf verwacht. Na elk baaitje, volgt weer een nieuwe helling. Het aantal hoogtemeters komt in de buurt van gisteren, terwijl het makkelijker aanvoelt. Dit komt door de fraaie uitzichten onderweg en de frisse zeelucht, die de oventemperatuur van 30 graden enigszins compenseert. Na Kiveri is het stijgen en dalen gedaan en gaat het laatste stuk naar Napflion over een vlak parcours. De turbo gaat er dus op, echter doordat de wind opsteekt is het laatste stuk van de ruim 80 km van vandaag toch nog behoorlijk buffelen.

Zoals eigenlijk elke dag van mijn fietstocht door Griekenland, ontvang ik heel veel aanmoedigings-toetertjes en opgestoken duimpjes. Met voor ieder duimpje een EUROtje had de opbrengst van mijn sponsoractie verdubbeld kunnen worden..

Ongeveer halverwege stop ik in het behoorlijk verlaten kustplaatsje Paralio Astron. Er is een hele infrastructuur aan hotels en restaurants, maar ik ben de enige gast van het plaatsje. Dat merk ik bij het afrekenen van mijn koffie, als blijkbaar de overhead van het gehele dorpje is doorberekend in de duurste koffie (EUR 4) van mijn reis. Als zoete wraak prop ik de hele schaal koekjes in mijn hongerige maag, een kwestie van koolhydraten stapelen…😀

Ook vandaag zie ik weer enkele campers met overjarige, grijsharige hippies. Het zijn vaak omgebouwde leger- of brandweerwagens, die ik op veel verlaten strandjes zie staan. Een goedkope vorm van vakantie, al is het gebrek aan douches vaak te ruiken, maar dat merken ze zelf niet door het blowen.

Bij het naderen van de stad, zie ik op de kustweg, naast de eerste kite-surfers van deze reis, een aantal verlaten en verwaarloosde clubs en discotheken staan. Daar gaat mijn stapavond….😂; ik ben sowieso na 5,5 uur trappen dusdanig moe dat het enige dat ik wens een douche en een goed bed is ! Morgen dus maar een rustdagje inplannen. Maar eerst nog even nummer 27 en 48 naar binnen werken (Chineesje dus).