Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 20: Fiskardo

Zondag 1 mei 2022

Easy (like Sunday morning)

Een heerlijk rustig zondagje. Full English Breakfast in het zonnetje met uitzicht op de haven, wat wil een mens nog meer ?

Het eiland Kefalonia waar ik nu ben, wordt ook wel Kefalilini of Cephalonia genoemd. Het is het grootste van de Ionische Eilanden. Het plaatsje Fiskardo waar ik mijn rustdagje hou, is vooral geliefd bij zeilers, met name veel oudere Engelsen. Mijn verbazing is groot als de zeilboot die recht voor mijn neus ligt afgemeerd, als registratie Rijnsburg heeft. Dit plaatsje is enkele jaren geleden ingelijfd door mijn woonplaats Katwijk. In mijn jeugd was het nog water en vuur tussen de Haringkoppen en de Uien. 
Ik spreek de eigenaar van het jacht aan. Het blijkt een 83 jarige (!!!) Engelsman uit Essex te zijn, die samen met zijn evenoude echtgenote dit jacht zeilt. Respect !. Hij heeft het jacht gekocht van een Rijnsburger, vandaar de registratie.

Even later wordt ik, als rampentoerist, nog getrakteerd op een vertrekkene zeilboot die met zijn anker in een ketting blijft haken. De bemanning van de andere jachten kijkt geamuseerd toe, totdat ze zich realiseren dat nu de vaargeul geblokkeerd is en ze zelf dus ook niet weg kunnen varen; er is ineens volop hulp van alle kanten.

Ik vermaak mij verder prima met een prachtige trail. Lopen dus dit keer, het gaat door bossen en over rotsen, veel klimwerk en schitterende, verlaten baaien met azuurblauw kristalhelder water. Het idyllische plaatje wordt enigszins verstoord door een ouder echtpaar dat van naaktlopen houdt. Ze zijn echter ver over de houdbaarheid datum waarbij dit nog verstandig is. Ik zie ze later (gelukkig) aangekleed op een terrasje zitten, maar het blubberende witte vet blijft op mijn netvlies gebrand…