Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 28: Stoupa - Areopoli

Maandag 9 mei 2022

KM 39/1.220 - HM 824/14.841

Hond zoekt Geit - Une Belle Histoire



Als ik het haventje van Agios Nikolaos voorbij fiets, zie ik ze al van verre staan. Romantisch met zijn 2-en bij de waterkant. De hond, een stugge, stille Labrador met een klein hartje, laten we hem voor het gemak Evert noemen, heeft zich net uitgesloofd in het water. Zijn grote liefde, een leuk geitje genaamd Maud, heeft een schattig rood halsbandje om, en volgt haar stoere held. Maud mekkert en blaat; Evert zwijgt en koestert slechts de momenten samen. Het is een onwaarschijnlijke, maar mooie combinatie. Als ik doorfiets, kijk ik nog een paar keer achterom en ik zie ze samen de wijde wereld inlopen….(klik hier).

Vanaf Stoupa begint de dag met een verrassend mooi fietspad direct langs de kust met mooie uitzichten. Na het eerdergenoemde  Agios houdt het fietspad op, en moet de hoofdweg gevolgd worden met veel klimwerk naar 450 meter hoogte. Het is een lange gestage klim van 7 kilometer naar het niveau tussen de bergen en de zee. Daarna volgt een afdaling naar de schitterende baai bij Neo Oythylo. In de verte zie ik mijn bestemming Areopoli al liggen en dat is geen goed teken. De weg gaat eerst helemaal naar beneden tot zeeniveau om daarna weer opnieuw te klimmen. Dit laatste stuk vergt het uiterste van mijn motivatie en doorzettingsvermogen.

Areopoli is de hoofdstad van de Mani, de streek waar ik nu verkeer. In het centrum zijn er mooie, oude geplaveide straatjes met huizen in de typische Mani architectuur. Die huizen zien er anders uit dan elders, ze lijken meer op rechthoekige kastelen of torens, gebouwd met gestapelde stenen. Het is fijn vertoeven op het levendige dorpsplein, waar de serene rust slechts wordt verstoord door opgeschoten puberjongens op knetterende brommertjes. Mijn aandacht gaat echter vooral uit naar het verorberen van de machtige pasta met kaassaus, ruim genoeg om de verbrande calorieen weer aan te vullen. Ik heb nu het meest zuidelijke punt van mijn tocht bereikt.