Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 19: Nidri LEFKAS - Fiskardo KEFALONIA

Zaterdag 30 april 2022

KM 3/831 - HM 9/10.527

Captain Aristidis

Ik begin de dag op LEFKAS, ook wel Lefkada genoemd. Dit eiland behoort tot de Eptanisa (Zeven Eilanden, een andere naam voor de grootste van de Ionische eilanden) en ligt in de Ionische Zee voor de kust van Akarnania, het vasteland van Griekenland. Het is verbonden met het vasteland van Griekenland door lange dijken met daartussenin een pontonbrug zodat men van 1 kant zonder veer het eiland kan bereiken.

De naam van het eiland komt van het Griekse woord ‘Lefkos’ wat ‘wit’ betekent. Dit wordt geassocieerd met de witte rotsen van de landpunt van Lefkada, het tegenwoordige Doukatos. In de oudheid heette deze kaap Leukas Patras (witte steen) en Leukas Akra (witte kant). Homerus noemt het eiland in zijn boeken “vastelandskust”. Het is in ieder geval een mooi eiland, dat ik echter vandaag al weer ga verlaten.

Ik ben ruim op tijd aanwezig op de kade, waar de gebruikelijke chaos van het inschepen heerst. Auto’s en vrachtauto’s rijden achteruit het veer op. Wachtend bij het ticket-office duiken opeens mijn Germaanse vrienden van Omanido op; er gaan dus heel wat fietsen overvaren. De Griekse bemanning heeft een aparte benadering van hoe je een fiets op een schip vervoert. In plaats van ze strak deining-bestendig tegen de wand te plaatsen, moeten ze op de standaard in het gelid opgesteld worden. Hopelijk gaat het niet te veel schommelen anders is het Bicycle Domino Day aan boord !

Onderweg heb ik wat meer tijd om me te onderhouden met de Deutsche Freunden. Ze blijken deel te nemen aan een ecologisch verantwoorde reis, door een organisatie genaamd Tagwerk. Dit is een oud Beiers begrip (ze komen allemaal uit Munchen) dat aangeeft wat een boer in een dag zonder machines kan verwerken. Daaruit zijn dit soort reizen voor bemiddelde, fitte bejaarden uit voortgekomen.

Verder kom ik te weten, dat ze gisteren zijn achtervolgd door een roedel voor mij bekende honden. Ze moesten ook fietsen voor hun leven, waarbij een van de honden zich toch tegoed heeft gedaan aan de traagste van de oudjes, die is namelijk gebeten. Daarop hebben ze de Polizei gebeld, die met toeters en bellen naar de Plaats Delict is gekomen. Mijn raadsel van gisteren is dus opgelost en ik ben daardoor maar net ontsnapt aan een bloederige ramp.

Na een prachtige tocht (beleef het hier mee) met de Captain Aristidis, die onder andere langs Ithaka (bekend van de Odyssee van Homerus) voert, bereiken we het eiland KEFALONIA; daar is het voor mij slechts honderd meter fietsen naar mijn hotel in Fiskardo, waar ik ook de Dag des Heeren zal doorbrengen.













.