Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 27: Kalamata - Stoupa

Zondag 8 mei 2022

KM 42/1.181 - HM 697/14.017

Kopje Koffie

Griekenland is een fantastisch land, schitterend landschap, fijne mensen en heerlijk eten. Toch ontstaat er 1 ergernis als je er doorheen fietst…. Ik ben ook grote fan van de ijskoffie die overal geserveerd wordt. Dit is zeer sterke koffie met ijsklontjes, heerlijk en dankzij de smeltende ijsklontjes kun je er lang aan lurken. Het is ook heel handig om mee te nemen. Alleen, waarom moeten al die bekers na gebruik in de prachtige natuur worden gegooid. Het land ligt er werkelijk mee bezaaid, er moeten er inmiddels miljoenen liggen. Hopelijk gaat dit nog eens veranderen, gelukkig tref ik af en toe terrasjes waar bij not-takeaway gewoon een glas wordt gebruikt. Is nog lekkerder ook. Tot zover mijn preek van vandaag, zondag week nummer 18 !

Het is prachtig zonnig weer bij vertrek in Kalamata en overal worden de strandstoelen klaargezet voor het zondags dagje uit van de lokale bevolking. Het is rustig op de fijne kustweg die ik volg. Op de terrasjes zitten de oude mannetjes aan de koffie met het eerste borreltje van de dag. Je kunt er beter vroeg mee beginnen !

De kustweg is niet vlak, maar gaat prettig golvend langs de prachtige kust. Helaas geeft mijn Garmin ook het aantal nog af te leggen hoogtemeters aan, en daar zie ik een onheilspellend getal staan. En inderdaad, vlakbij Kithries houdt de kustweg op en gaat het steil, 10-11 %, omhoog. Het is afzien, de enige afleiding komt van een overstekende vos. Onderweg valt verder op dat de Grieken overal lege flessen langs de rand van de weg ophangen; ik vermoed dat dit dient om de zichtbaarheid ‘s nachts te vergroten, het is waarschijnlijk aardedonker dan. Ik kom in ieder geval volledig bezweet boven en ben klaar voor een mooie afdaling. In het plaatsje Kardamyl reanimeer ik mezelf met een sterke koffie.


Het laatste stukje is makkelijk en ik arriveer moeiteloos op mijn bestemming Stoupa. Een prachtig klein plaatsje aan een baai met een zandstrand. Het appartement met keukentje is ook dik in orde. Ik maak alleen de fout om toch wc papier in de pot te gooien. De verstopping is maar op 1 manier te verhelpen,  ik bespaar U de smeuïge details. Minder wc papier gebruiken misschien ? Klik hier voor de gouden tip !