Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 9: Kalavryta - Nafpaktos

Woensdag 20 april 2022

KM 95/362 - HM 834/5.224

Belgie

Vandaag kom ik weer eens andere fietsers tegen, toevalligerwijs 2 maal onze sympathieke Zuiderburen; waarover later meer.

Het idee dat gisteren in treintje ontstond was om vanaf 750 meter lekker naar zee-niveau af te dalen. Dat was de theorie; eenmaal gestart bleek dat de Griekse ingenieurs hadden besloten om de weg eerst naar 1.000 meter te leiden. Maar goed, de afdaling die daarna volgde, was geweldig ! 

De route voert door het Nationaal Park Mount Chelmos, een schitterende omgeving die niet onder doet voor de Alpen. Onderweg kom ik diverse  ski-shops tegen, dit moet een populair wintersport-gebied zijn ! Ik kan echter nergens ski-liften ontdekken dus blijkbaar houden de Grieken van naar boven klunen…

Eenmaal beneden, zie op zee wat wij op Kattuk: “witte mannetjes” noemen. Dit betekent natuurlijk wind en uiteraard heb ik hem tegen. De pijn wordt wat verzacht doordat ik onderweg 2 Belgische (Franstalige) fietsers tegenkom. Marion en Sylvain zijn inmiddels een jaar onderweg en hebben inmiddels zo’n 18.000 km gefietst van de Noordkaap tot Turkije en zijn nu op weg naar huis. Ze leven van een budget van enkele honderden Euro’s per maand, dus uiteraard trakteer ik ze op koffie.

Daarna is het met de knop op nul, een km of 50 tegenwind afzien, over de Route National. Dit is een lelijke weg met ook nog veel te veel heuveltjes. Ik ben dus blij als ik eindelijk in de verte de brug van Patras zie liggen. Deze gigantische tuibrug overspant de zee-engte tussen Peloponnesos en het Griekse vasteland. Deze Trikoupisbrug heeft 630 miljoen euro gekost maar door de hoge toltarieven maakt niemand er gebruik van. Ik dus ook niet en ik pak de veerboot, die om onverklaarbare redenen gratis blijkt te zijn.

Op de boot ontmoet ik de 2e FietsBelg (NL talig) van de dag. Het is de 64 jarige Jom (blijkbaar de afkorting van Jean Marie) en heeft zichzelf geupgrade naar Nijmegen. Hij blijkt na de scheiding van zijn vrouw met zijn laatste geld een fiets gekocht te hebben en daarmee de wijde wereld ingetrokken. Op de pelgrimstocht naar Santiago ontmoette hij zijn Nederlandse vriendin. Tot zover uw Story-reporter !

Na het verlaten van de boot is het nog een km of 10 (wind mee) naar Nafpaktos, mijn overnachtingsoord voor vanavond. Dit leuke badplaatsje biedt mij een hotelkamer met zeezicht. Ik voel mij opmerkelijk fit na 95 km fietsen en de pasta met garnalen smaakt uitstekend !