Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 8: Kalavryta

Dinsdag 19 april 2022

Kedeng-kedeng (per spoor)

Kalavryta, waar ik een rustdag doorbreng, is een bijzonder dorp. Niet alleen begon in het klooster van Agio Lavra de Griekse opstand tegen de Turken, maar ook was Kalavryta de plaats waar in de Tweede Wereldoorlog alle mannelijke inwoners werden vermoord als wraak voor een overval op Griekse verzetsstrijders. Een speciaal Holocaust Museum herinnert aan deze zwarte bladzijde voor het plaatsje.

De belangrijkste attractie van het plaatsje is echter het treintje dat naar Diakofto (aan zee) rijdt. In deze aflevering van Rail Away neemt uw Reisefuehrer U mee op de Odontotos (dontia betekent tanden) die via de indrukwekkende Vouraikos-kloof rijdt. Het spoor werd ingehuldigd in 1896 (!). Het bijzondere is dat het een tandrad-spoorweg is en een lijnbreedte van maar 75 cm heeft. Het is een van de smalste spoorlijnen van Griekenland. Een tandspoorweg heeft een extra rail met tanden in het midden, bedoeld om steiltes te overbruggen, Kalavryta ligt nl 750 meter boven de zeespiegel; in 60 minuten ben je beneden. Het komt voor dat er boven sneeuw ligt en beneden mensen aan het strand…

Na een uitgebreid ontbijt stap ik rond 11:00 in het treintje voor een leuk ritje. Onderweg moet de bijrijder enkele malen keien van het spoor halen. De rit is schitterend en volgt de loop van een snelstromend riviertje. De bankjes zijn wel wat smal (dat heb je met smalspoor😀), maar gelukkig gaat het groepje Duitse dikkontige treinspotters ergens anders zitten ! Voor de mensen die opgewonden worden van treinritjes: klik hier. Voor de patat-generatie met een korte concentratie-boog: Fast Forward (De rit in 5 minuten).

De rit eindigt dus aan zee; het is zonnig en een stralende blauwe lucht,  dus ik laat mij de lunch van Kalamares aan het strand goed smaken. Op de terugreis kapt de trein er halverwege mee terwijl we op een helling van 45 graden staan. De machinist weet een voorpaginaatje Telegraaf te voorkomen door vanuit de achterste cabine de trein achteruit te “besturen” met aanwijzingen via de mobilefoon van zijn bijrijder.

Na deze enerverende dag ben ik klaar om weer te fietsen !