Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 17: Parga - Kanali

Donderdag 28 april 2022

KM 57/768 - HM 840/10.284

Jeroen Dij⚡️⚡️elbloem

Het is opvallend hoe belastinggetrouw de Grieken zijn geworden. Elke aankoop in elk mini winkeltje wordt geregistreerd in het kasregister en bij elke overnachting worden nauwgezet mijn personalia met ID nummer genoteerd, voor de belasting-aangifte. En dat allemaal dankzij Jeroen Dijsselbloem, jarenlang de meest gehate Nederlander in Griekenland.

In 2010 brak in Griekenland de staatsschuldencrisis uit. De regering van Giorgios Papandreou kreeg toen te maken met grote financiële tegenvallers. De Griekse overheid bleek jarenlang de financiële cijfers vervalst te hebben. Mede als gevolg van de internationale kredietcrisis en voortgaande ongecontroleerde uitgaven, raakte Griekenland in een grote financiële crisis die ook gevolgen voor de rest van  de eurozone had. Alleen met de hulp van de EU-landen en IMF kon voorkomen worden dat Griekenland failliet ging. De EU en het IMF schoten het land te hulp met leningen, maar in  ruil daarvoor moest Griekenland het begrotingstekort terugdringen. Dit kon alleen door het nemen van bijzonder impopulaire maatregelen zoals het betalen van belasting (daar deden ze niet aan) en het verhogen van de pensioenleeftijd (die lag zo’n beetje rond 40 jaar). Dit alles onder leiding van Jeroentje, ondanks tegensputteren van zijn grote “vriend” Yanis Varoufakis.

Anno 2022 zijn alle leningen terugbetaald en gaat het financieel een stuk beter met het land, hij heeft dus wel wat goed gedaan….

Na een geweldig ontbijt, met veel huisgemaakte  produkten ga ik weldoorvoed op pad. Ik zal starten met een medisch bulletin: de rechter-knie is van het slot af en doet het weer; ik kan dus de vele heuveltjes vandaag handelen !

Vanaf Parga begint het met een steil klimmetje, daarna de afdaling naar Ammoudia, waar de delta van de rivier de Acheron (die ik al eerder tegenkwam). Het is een moerassig gebied waar veel vogels zitten. Het plaatsje heeft een verlaten goudgeel strand, waar alleen een paar hippie-achtige campers staan. Ik rij door naar Mesopotamo voor het bakkie troost. Vanaf daar heeft de routemaker een alternatief weggetje gevonden voor de drukke hoofdweg. Het is inderdaad heel rustig, maar dat heeft een reden, het is namelijk ontiegelijk stijl.

Ik wordt beloond met een afdaling van 9% rechtstreeks naar de stranden van Paralia. Vanaf hier blijft de weg de kust volgen. Het is een prachtig stuk voor een kustganger zoals ik, redelijk vlak behoudens een gruwelijk klimmetje van 10 %. ‘S Avonds wordt de zilte sfeer bekroond met een gegrilde Dorada van een pond op mijn bord. Ik vier dat ik de helft van het aantal kilometers heb afgelegd !