Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 18: Kanali - Nidri

Vrijdag 29 april 2022

KM 60/828 - HM 234/10.518

Just My Luck

Lucky 1…..
Ik moet vandaag weer die vermaledijde tunnel bij Preveza door. Er is geen andere keus, want de geografie is een soort flessenhals hier. Die tunnel is dus verboden voor fietsers. Ik besluit door te fietsen naar het begin van de tunnel. In de verte zie ik nog meer fietsers staan, dat is niet gunstig want dat zijn concurrenten voor een eventuele lift. Het is 10:55 Als ik dichterbij kom, stuit ik op een Griekse man in een geel hesje, die mij verwelkomt met “It’s Your Lucky Day”. En inderdaad. Een groep seniore Duitsers van zo’n 15 (e)fietsers heeft een hele goede Reisefuehrer. Deze beste man is maanden aan het mailen geweest en heeft het voor elkaar gekregen dat vandaag om 11 uur de tunnel voor alle verkeer wordt afgesloten om de fietsers bij hoge uitzondering door de tunnel te laten fietsen. Ik laat mij voor deze gelegenheid graag adopteren door OMANIDO Duitsland en lever mij al schlager-zingend over aan het groepsgevoel !

Lucky 2…..Aan de andere kant van de tunnel moet ik dus ook weer een omweg maken. Vorige week vertelde Boer Harms mij immers dat de weg was afgesloten. Maar ja, het gaat tegen mijn natuur in om opnieuw 15 km om te rijden, dus eerst maar eens een dubbele espesso. Tijdens de ruime pauze (ook om OMANIDO🇩🇪 een voorsprong te geven; dit was wel weer genoeg groepsgebeuren…) ontdek ik op de kaart een minuscuul weggetje. Het is niet meer dan een karrespoor met keien, maar ik kom aan de andere kant !

Lucky 3…..Er is 1 nadeel aan het karrespoor en dat ik ontdek ik vrij snel. Verderop zie ik een vervallen boerderij en hoor geblaf. Er komen een paar honden vals blaffend op mij af. Het zijn er eerst 5 dan 10 en uiteindelijk een stuk of 15. Mijn gebruikelijke strategie van hard schreeuwen lijkt niet echt te werken. Er zit 1 enorme valse hond bij die grommend, kwijlend en happend de groep aanvoert. Ik begin hem nu echt te knijpen, mijn hartslag gaat omhoog en op adrenaline fiets ik zo hard ik kan. Door de bobbelige weg schiet mijn voortas open en vliegen er spullen door de lucht. Het kan mij niet schelen, want het gaat nu om lijfsbehoud……Dan geschiedt het wonder. Werkelijk uit het niets, verschijnt op het karrespoor, in the middle of nowhere, uit tegengestelde richting een politie-auto met sirene en zwaailicht. Ik laat hem passeren en de honden zijn afgeleid, rennen nu achter de auto aan en vallen de banden van de politie-auto aan. Dat geeft mij de gelegenheid om mijn spullen te zoeken, op te rapen en zo hard mogelijk weg te fietsen. Achterom kijkend zie ik dat de agent zich onderhoudt met een man, wellicht de eigenaar van de honden. Zou het raadsel van deze Bromsnor Deus ex Machina ooit nog opgelost worden ?

Lucky 4…..In mijn geplande route heb ik een giga bottleneck en dat is het veer van het eiland Lefkas naar Kefalonia. Als ik die op 1 of andere manier zou missen, dan betekent dit 250 km (!!!) omrijden. Ik heb vooraf getracht informatie te krijgen, maar de dienstregeling wordt pas vlak voor het begin van een nieuwe maand bekend gemaakt. Sowieso vaart de boot in dit seizoen alleen in het weekend. Als ik de dagen tel, moet ik op 1 mei overvaren, dus precies de eerste dag van een nieuwe maand.  Daarom had ik besloten om mijn schema iets aan te passen (dwz gemiddeld meer te fietsen op 1 dag dan goed voor mij is) en op 30 april over te varen. En dat is maar goed ook, want aangekomen op Lefkas blijkt dat de geplande overtocht van zondag uit de vaart is genomen in verband met een 1 mei staking…..

Na deze qua fietsen makkelijke, maar qua omstandigheden enerverende dag, geniet ik in Nidri van het uitzicht op de baai. Morgen, 30 april dus, overvaren naar Kefalonia.