Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 16: Plataria - Parga

Woensdag 27 april 2022

KM 43/711 - HM 870/9.445

#metoo op zijn Grieks


Ik begrijp nu eindelijk waar de term #metoo vandaan komt. Dat komt namelijk uit de Griekse Metoology !
Wanneer ik aankom bij mijn hotel, stelt de gastvrouw zich voor als Danae. Als mensenmens😀 informeer ik natuurlijk waar die naam vandaan komt. Er volgt een uiteenzetting die niet makkelijk te volgen is. Op de Katwijkse MAVO leerden we namelijk alleen psalmen en natuurlijk niets over de heidense Griekse Oudheid…Ik probeer het samen te vatten :



Wanneer een orakel aan Koning Akrisios voorspelt dat hij door een kleinzoon zal worden vermoord, besluit Akrisios om zijn enige dochter Danae op te sluiten in een bronzen toren tot ze te oud is om nog kinderen te krijgen. Gedurende haar gevangenschap wordt Danae bevrucht door de oppergod Zeus (met dat boefje heb ik al eerder te maken gehad), die in de gedaante van een gouden regen door het tralievenster de toren binnendringt. Er wordt een jongen geboren genaamd Perseus. Zodra de oude koning van het bestaan van een kleinzoon afweet, laat hij Perseus en zijn moeder in een kist opsluiten, die vervolgens in zee geworpen wordt. Maar de houten kist zinkt niet en drijft naar het eiland Seriphos, waar de twee worden bevrijd door de vriendelijke visser Diktys.
Lijkt mij een staaltje metoo van onze vriend Zeus, waar de kaars van Johan Derksen bij verbleekt. Het is een paar duizend jaar geleden gebeurd, dus tot spijtbetuigingen zal het hier niet komen…

De route van vandaag gaat langs de kust, met mooie vergezichten (eigenlijk ligt het heel dichtbij) op Corfu. In het mooie plaatsje Syvota, dat aan een baai ligt, pauzeer ik voor mijn dagelijkse Espresso Fredo. Na dit cafeine-shot ben ik klaar voor het pittige klimwerk naar Parga. Onderweg hoor ik in de verte gejodel en even later zie ik een tweewieler mij tegemoet komen. Het blijkt inderdaad een Zwitserse fietser ! Stefan is naar Patras gefietst en nu op de weg terug. Dat gaat wel lukken, want hij heeft hier nog 4 maanden de tijd voor…

Na enig zoeken arriveer ik bij mijn hotel genaamd Ideal House. Het doet zijn naam alle eer aan, want het is een geweldig hotel, met een ruime, comfortabele kamer. Zelfs het zwembad is al geopend. ‘S Avonds wandel ik langs Valtos Beach en een fors aantal trappen naar het Venetiaans Kasteel dat het plaatsje overziet. Na afdaling naar het haventje, vind ik een top-restaurant waar ik een superverse gegrilde zee-brasem naar binnen werk. Parga is een schitterend plaatsje, dat ik van harte aanbeveel, net als het hotel waar ik verblijf !