Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 10: Nafpaktos - Agrinion

Donderdag 21 april 2022

KM 56/419 - HM 749/5.973

Twisting by the pool…

Ik schrijf dit stukje aan het zwembad van het “Corali Luxury Resort”. Het doet zijn naam zeker eer aan. Een luxe hotel met een prachtig zwembad. Klinkt goed, maar de party wil maar niet op gang komen. Mijn vrienden kennen mijn dans-kwaliteiten, dus daar kan het niet aan liggen… Misschien geen feestje omdat ik de enige gast ben ?😀 Door de wet van vraag en aanbod, was het in ieder geval lekker goedkoop ! I

De route loopt na de start in Nafpaktos weer omhoog de bergen in. De weg gaat over een klein pasje naar Gelfira Bania in het dal van de rivier de Evinos. Deze rivier is erg in trek bij canoers en rafters. Nu zou ik het niet aanraden, want hij staat bijna droog.

De museumwaardige brug over de rivier ziet er niet erg betrouwbaar uit en lijkt mij een jaar of vijftig oud. De auto’s nemen hem dan ook zeer voorzichtig. De EU subsidie-gelden hebben deze regio blijkbaar nog niet bereikt. Na de rivier gaat het uiteraard weer omhoog, een forse heuvelrug over, daarna volgt de afdaling naar Lake Trichonida. Het klimleed is dan geleden, want er volgt een vlak stuk langs kleine dorpjes. Ik laat het plaatsje Thermos rechts liggen, ondanks de vele flessenfabrieken daar.

In 1 van de plaatsjes haal ik de Nederbelg van gisteren in. Hij heeft net een lunch van brood met kaas op, dus uitstekend geïntegreerd in de NL eetgewoonten. Ik hou het zelf meestal op een energiereep. Zijn overnachtingen doet hij op de bonnefooi, wat ik een beetje link vind in dit dunbevolkte gebied. Voor je het weet beland je in een schapenstal. Ik rij zelf op mijn gemakje naar het eerdergenoemde resort. 

Ik moet daarvoor iets van de route afwijken en een kaarsrechte weg richting Agrinion volgen. Die blijkt populair te zijn voor wedstrijdjes van motorrijders (zonder helm en met 1 hand sturend). Het gaat keihard en ik zie zeker een business case voor grafstenen !

Ik passeer talloze autodealers en andere non-descripte bedrijven totdat ik mijn resort kan betreden. Die blijkt dus dicht bij deze snelweg te liggen. Eenmaal binnen de poorten, merk ik er niets meer van en wordt als eerste buitenlandse gast na 2 jaar corona als een vorst behandeld, en zo hoort het ook natuurlijk !!😜