Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 14: Preveza - Paramythia

Maandag 25 april 2022

KM 67/633 - HM 765/8.186

Yoghurt met banaan

Er dreigt hongerklop, de schrik van elke fietser. Voor de niet-wielrenners: je lichaam spreekt de voorraad glucose (bloedsuiker) en vervolgens glycogeen aan. Bij een hongerklop ben je helemaal door je voorraad voedingsstoffen heen. Je bloedsuiker is laag, je voelt je zwak en vermoeid en komt niet meer vooruit. Als je het probleem bemerkt, ben je eigenlijk al te laat. Het wordt onder wielrenners ook wel “de man met de hamer tegenkomen” of  “ geparkeerd staan” genoemd; het overkomt zelfs toprenners als Mathieu van der Poel.

Het hotel waar ik verblijf, serveert geen ontbijt. Normaal is er altijd wel een open mini-market onder handbereik in Griekenland. Vandaag, 2e Paasdag, zit alles potdicht. Ik moet wat eten voor ik de bergen in ga, daar is het immers uitgestorven. Gelukkig tref ik in Kanali een geopende huiskamer-mini-mini-market waar ik een banaan en yoghurt kan scoren.  De Griekse yoghurt is overigens heerlijk, moddervet en boordevol proteïnen; daar kom ik de  dag wel  mee door !

De route gaat door het achterland van Epiros. Na Kanali gaat de weg bij Archangelos omhoog door een mooi rustig dal in voorjaarskleuren, met kabbelende beekjes, eroderend gebergte en bloeiende, geurende magnolia’s. Dat is mooi, want die kunnen mijn zweetlucht verbloemen. Het is warm en er moet stevig geklommen worden. Na de lange langzame beklimming, volgt de afdaling naar Skepasto, waar het verstandig is geen stuur- of remfout te maken…(wil je de afdaling meebeleven ? Klik Hier !)

Daarna volgt een breed dal met vals plat omhoog. Via het leuke plaatsje Glyki, gelegen aan de rivier de Acheron, arriveer ik in Paramythia.

Onderweg zie ik informatieborden die beweren dat de zeldzame Egyptische Gier hier voor zou komen, maar al wat ik zie zijn Griekse Aasgieren die mij hun restaurantje in proberen te trekken. Verder veel opgeschoten jeugd die een voorkeur heeft voor foute auto’s, uitgebouwd-getinte glazen-spoilers. Ach, je  moet wat als je in de middle van nowhere woont.

Ik arriveer bij mijn hotel met zwembad en heb veel zin in een verfrissende duik. Net op tijd realiseer ik me dat het nog leeg is…