Doorgaan naar hoofdcontent

🇬🇷DAG 11: Agrinion - Mytikas

Vrijdag 22 april 2022

KM 79/498 - HM 1.022/6.995

Counting Sheep (Jan Rot R.I.P.)

Ik ken een Katwijkse familie Schaap die flink hun best hebben gedaan, maar zoveel schapen als ik hier vandaag zie, is bizar. Ik verdaag dan ook in een kudde met mijn fiets. De herder is niet zoals in NL gekleed in een ecologisch uniform vergezeld door speciaal getrainde drijfhonden die op fluitsignalen bevelen uitvoeren. Nee, De Goede Herder zit gewoon in zijn spijkerbroek op de brommert met een peukje in zijn mondhoek, vergezeld door een paar doorgefokte straathonden. 

Het is wel een gevaarlijke dag voor de schaapjes. In de meeste dorpjes zie ik net geslachte exemplaren hangen, die bloederig worden uitgebeend. Vaak staan  de volgende slachtoffers geinteresseerd toe te kijken; het woord “schaapachtig” krijgt een morbide lading ! Blijkbaar staat er op het Paas-menu geen ei, maar standaard een kebab.

De etappe van vandaag is die van gisteren, maar dan gespiegeld. Het begint met een lang vlak stuk van zo’n 30 kilometer, maar daarna is er weer volop klimwerk.Volgens de beschrijving gaat het hier om de steilste helling van de route; een stuk van 4 kilometer met  10 % omhoog. Puffend en steunend en met een protesterende knie bereik ik de GSM mast op de top.

De route gaat langs groene grazige weiden en duffe dorpjes waar zo weinig gebeurt, dat de doorkomst van uw razende reporter waarschijnlijk voorpagina-nieuws is van het plaatselijke sufferdje…

Daarna volgt de afdaling naar Skourtou. Vlak voor Aetos begint dan weer een klim. Deze is minder steil, maar het is toch behoorlijk doorzetten. Zodra de weg gaat dalen, ontvouwt zich het schitterende landschap waarin Mytikas ligt, met op de achtergrond in zee het bergachtige eiland Kalamos.

Na een lange afdaling arriveer ik bij mijn overnachtingsadres in Mytikas. In dit mooie kustplaatsje wordt ik nog bijna van mijn fiets geblazen door een stormachtige wind. Na het zien van appartement voor de komende 2 nachten zijn alle ontberingen vergeten !